W lutym bieżącego roku załoga Centrum Szkoleń i Promocji Zatrudnienia przeprowadziła ankietę wśród 101 osób obecnych (aktywnych i biernych zawodowo) na polskim rynku pracy. Ankieta miała na celu zbadanie wizerunku pracodawców.

W szczególności zostały ocenione obszary dotyczące:
  • Wyglądu, treści, informacji oraz atrakcyjności publikowanych w Internecie ofert pracy,
  • Obecności i wizerunku pracodawców w Social Media (Facebook, Instagram, Linkedin),
  • Jakości i przebiegu rozmów kwalifikacyjnych,
  • Komunikacji z kandydatami.

Ankieta zawierała 7 pytań zamkniętych i 8 otwartych. Respondenci, w jednym z pytań otwartych odpowiadali w jaki sposób pozyskują informację o potencjalnym pracodawcy. 58 % ankietowanych zaznacza, że szuka informacji wyłącznie „W Internecie”, nieliczni wskazali z jakich konkretnie portali korzysta aby zaczerpnąć informację o firmie.  4 osoby przyznały się, wpisują nazwę firmy w wyszukiwarce Google.pl a następnie sprawdzają pozycjonowane linki. Kolejne 4 osoby wyszukuje informacji o przyszłym pracodawcy w Goldenline, a 3 na Linkedinie. Okazuje się, że nie tylko pracodawca podlega ocenie – kandydaci sprawdzają, kto aktualnie pracuje bądź pracował w danej firmie Przeglądam jego stronę Internetowa oraz social media, profile pracowników na LinkedIn i inne informacje jakie znajdują się w Internecie.” Wśród ankietowanych znalazły się osoby, które korzystają z wszystkich źródeł dostępnych w Internecie: wyszukuję wszelkie informacje nt. profilu działalności, opinie jako pracodawcy, opinie klientów, szukam na GoldenLine, LinkedIN kontaktów, które pracują w danej firmie i analizuję, jak wygląda ich ścieżka kariery w tym miejscu, etc.Pozostali dowiadują się ciekawych informacji sięgając po doświadczenie znajomych, rodziny oraz przyjaciół. Zaledwie 13 % ankietowanych przyznaje, że sprawdza opinie dostępne w Internecie. Korzysta w tym celu np. z portalu Gowork.pl. Niektórzy ankietowani zdają sobie sprawę, że nie wszystkie opinie mogą być wiarygodne: „Opinie w Internecie dużo mówią, ale nie zawsze są prawdziwe i nie można kierować się tylko nimi; Szczerze mówiąc opinię wyrabiam sobie własną idąc na rozmowę kwalifikacyjną (jeżeli zostanę na nią zaproszona)”.

50,5% ankietowanych uważa, że obecność wizerunku w Social Media ma wpływ na wybór potencjalnego pracodawcy. Zatem pozostałe 50 osób nie dba o to jaki branding pracodawca ma w sieci.

Co w takim razie wpływa na wybór pracodawcy? Jak się okazuje – w 86% o zgłoszeniu się do wybranej firmy decyduje wysokość oferowanego wynagrodzenia.  W pytaniu wielokrotnego wyboru respondenci zaznaczali również możliwości awansu poprzez jasno określoną ścieżkę awansu oraz ku naszemu (miłemu) zaskoczeniu, aż 67% osób obecnych na rynku pracy troszczy się o swój rozwój zawodowy, zaznaczając Możliwość podnoszenia kwalifikacji (dostęp do szkoleń, inwestycja w pracownika). 22 % ankietowanych podkreśla także rodzaj oferowanych przez pracodawcę Benefitów (dodatkowe ubezpieczenie, karta Multisport itd.) jako czynnik wpływający na decyzję o aplikowaniu na wybraną ofertę pracy. Kilka osób zaznacza także rodzaj umowy o pracę „Jaka jest umowa, mnie interesuje tylko umowa o pracę”, a pojedynczne osoby wskazują również lokalizację czy możliwość nawiązania stałej współpracy z pracodawcą.

               Na pytanie o źródło przeszukiwania ofert pracy, aż 73 osoby zaznacza, że szuka pracy przez portale i serwisy branżowe tj. Pracuj.pl, Infopraca.pl, Praca.pl itp. Na drugim miejscu, z liczbą 63 % używane do znajdywania pracy są lokalne portale z ofertami pracy. Co ciekawe – ponad połowa ankietowanych (53,5 %) szuka pracy na Facebooku, w tematycznych grupach z ofertami pracy. Strony Powiatowego Urzędu Pracy są pomocne tylko dla 20 osób biorących udział w ankiecie, a tylko 17% procent z nich korzysta z stron Biura Karier publicznych i niepublicznych uczelni. (1/3 ankietowanych to Studenci).

Zapytaliśmy Kandydatów czy wygląd oferty pracy w ich odczuciu ma znaczenie przy wyborze potencjalnego miejsca pracy. I jak się okazuje – niemal jednogłośnie –  wygląd ogłoszenia o pracę ma znaczenie!

W pytaniu wielokrotnego wyboru, zapytaliśmy respondentów jakie elementy powinno zawierać idealne OGŁOSZENIE O PRACĘ.  Aż 94 (!) osoby zaznaczyły, że wartościowa oferta pracy powinna zawierać zakres obowiązków. Co oznacza, że tylko 5 osób z 101 ankietowanych nie dba o to jakie zadania wykonuje się na danym stanowisku pracy. Kandydaci przeglądając ofertę pracy w dużej mierze (87%)  zwracają uwagę czy pracodawca określił rodzaj umowy/ charakter zatrudnienia. Niemal w takim samym stopniu szukają informacji w ogłoszeniu o wysokości wynagrodzenia (84%) oraz opisie stanowiska (83%). Ciekawostką dla pracodawcy może być fakt, że kandydaci ( 75,2 %) zwracają również uwagę czy pracodawca w ogłoszeniu o pracę umieścił informacje o godzinach pracy. Dla Kandydatów ważne jest czy pracodawca szuka osób z wyższym wykształceniem i oczekują tych informacji w ogłoszeniu – 63 osoby. W oczach osób poszukujących pracy warto pochwalić się oferowanymi Benefitami, ponad połowa osób uznaje to jako istotną informację zawartą w ogłoszeniu o pracę.  Co jeszcze jest ważne dla Kandydatów? Otóż – Kontakt do Rekrutera, wymagania względem wielkości doświadczenia, możliwości awansu i opis kultury organizacyjnej. Nie zaskakuje nas fakt, że kandydaci chcą znać nazwę firmy i unikają rekrutacji ukrytych: „Nazwa firmy. Często spotyka się ogloszenia o tresci “firma zatrudni .. ” ale jakas firma? czy to jakas tajemnica? Kandydaci chca wieciec co nieco o firmie zanim zaaplikuja na stanowisko”. 78,2 % ankietowanych zaaznacza, że NIE LUBI rekrutacji ukrytych i nie zgłasza swoich aplikacji na tego typu oferty pracy. 71 osób jest podkreśla, że jeżeli pracodawca nie zaznaczy wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu – to ta oferta pracy również nie jest dla nich atrakcyjna. Kolejnym czynnikiem wypływającym na pominięcie przez kandydata oferty pracy jest brak opisu stanowiska – 65 os. Uwaga! 25 osób ankietowanych zwraca uwagę na adres mailowy pracodawcy – jeżeli jest nieprofesjonalny, nie traktują tej oferty poważnie (Wcale nas to nie dziwi). Kolejne, bardzo istotne kwestie, których brakuje w ogłoszeniu o pracę to: informacja o ilości wolnych wakatów (niestety nie bez przyczyny pracodawcy często pomijają ten fakt) oraz informacja o tym jak wygląda proces rekrutacji oraz ile czeka się na odpowiedź od pracodawcy po wysłaniu CV. „brak odpowiedzi od rekrutera (z informacją, że dostał aplikację lub po procesie rekrutacji, że została ona zakończona, niezależnie od tego czy zaznaczał kontakt jedynie z wybranymi osobami. Wiedza o etapie rekrutacji daje komfort i pewność, a także informuje czy mamy oczekiwać na odpowiedź czy aplikować dalej” ( 51 osób zwraca na to uwagę). Poniżej zamieszczamy „najciekawsze” a przy tym najbardziej konkretne odpowiedzi Kandydatów – za co nie lubią aktualnie dostępnych ofert pracy:

  • „Ogólniki, brak konkretów ( atrakcyjne warunki zatrudnienia-co to oznacza?, wymagania typu komunikatywność, kreatywność, nieadekwatne do proponowanego stanowiska”;

  • „Brak informacji przy stanowisku kierowniczym o tym czy jest zespół do zarządzania, czy jednoosobowa komórka”;

  • „Rekrutacja ukryta – brak nazwy firmy, Brak informacji o formie zatrudnienia; nieprawdziwe informacje (manipulacja)”;

  • „Zawsze powinny znajdywać się w ogłoszeniu przynajmniej widełki płacowe oferowane za pracę na danym stanowisku. Zawsze”;

  • „często podawana lokalizacja dotyczy tylko adresu, gdzie przeprowadzona będzie rozmowa kwalifikacyjna, co nie musi być równoznaczne z miejscem pracy, brak informacji o departamencie/dziale”;

  • „100 tys wymagan wobec potencjalnego pracownika, zero opisu co firma ma do zaoferowania m.in mozliwosci rozwoju. Druga rzecz jezyki- w ogloszeniach wymagana znajomosc C1->rzeczywistosc, slowa po angielsku nie zamienisz…”;

  • „Proponowanie, na LinkedIN, GoldenLine ofert niezgodnych z moim profilem na w/w portalach”;

  • „informacje nieadekwatne do stanu faktycznego np. wysokość wynagrodzenia, wymagania etc.”;

  • „Błędy językowe”;

  • „Praca zmianowa, kontrakt czasowy”.

Niniejsza ankieta pozwoliła nam „wyciągnąć” bardzo cenne informacje dla przedsiębiorców, pracodawców, właścicieli firm i rekruterów. Jednak to nie koniec wartościowych treści. Największe poruszenie miało miejsce w momencie gdy pytaliśmy o procesy rekrutacyjne oraz jakość i przebieg rozmów kwalifikacyjnych.  101 osób otwarcie oceniło wpływ rozmowy rekrutacyjnej oraz pracy rekrutera na decyzję o wyborze najlepszego pracodawcy. Zanotowaliśmy bardzo wartościowe odpowiedzi, np: „(…) Jeśli pracodawca umawia się na konkretną godzinę to nie powinien się spóźniać/zapominać, że się umówił. Zdarzyło mi się, że się firmy kilka razy przerywał rozmowę bo musiał gdzieś iść, zadzwonić, itp. Było to stresujące i nieprofesjonalne”. W odpowiedziach do naszej ankiety nie zabrakło również bardzo szczegółowych i konkretnych instrukcji do rekruterów, w jaki sposób powinni komunikować się z kandydatami: „Przede wszystkim personel rekrutujący nie może dać po sobie poznać, że firma idzie na masówkę i musi rzetelnie i dokładnie analizować profil kandydata zanim nawiąże kontakt. Jeśli po kontakcie telefonicznym, mailowym, priv w social media, okazuje się, że nie zostanie nawiązana współpraca na danym stanowisku, to również wtedy należy zachować zasady kultury osobistej i grzecznie podziękować, wyjaśniając, na tyle ile to możliwe, dlaczego nie będzie współpracy. Jeśli dojdzie do rozmowy, to rekruter powinien być przygotowany i wiedzieć, kto i po co do niego przyszedł. Firma powinna szanować czas kandydata i jeśli to możliwe, po rozmowie i ew. zadaniach rekrutacyjnych w ciągu kilku dni (jeśli, to większy albo bardziej złożony proces rekrutacyjny to max. paru tygodni!) kandydat powinien otrzymać fedback z werdyktem o przyjęciu lub nie przyjęciu na stanowisko. Przy pozytywnej decyzji powinno się spytać kandydata, czy nadal jest zainteresowany, a jeśli decyzja jest negatywna, ale kandydat wydaje się wartościowy, to warto żeby zapytać się go czy chce w przyszłości być powiadamiany o rekrutacji w danej firmie. Kolejna i najważniejsza kwestia, to wynagrodzenie, które powinno być podane najpóźniej w dniu rozmowy rekrutacyjnej i to tylko, gdy na werdykt trzeba czekać niedużej niż 1-2 dni… W innym przypadku, to zwykłe naciągactwo i dziadostwo zwłaszcza, jeśli rekrutacja dotyczy stanowisk o najniższych, głodowych pensjach”.

Zebraliśmy także 71 szczerych odpowiedzi otwartych na ostatnie pytanie w ankiecie:

Pełny raport będzie niebawem do pobrania. Zapraszamy do śledzenia naszego Fanpage:

Fanpage CSIPZ.pl

Kim byli nasi respondenci?

Wszystkim biorącym udział w ankiecie serdecznie dziękujemy za poświęcony czas i szczere odpowiedzi.

Anna Płoska 
Centrum Szkoleń i Promocji Zatrudnienia